Anvelopele auto sunt descrise cu ajutorul unui cod alfanumeric care este de obicei imprimat pe partea laterala a cauciucului. Acest cod specifica dimensiunile si limitarile (incarcarea maxima si viteza maxima) anvelopei. Cateodata peretii interior contin informatii care nu sunt incluse pe partea exterioara si invers.
Noile anvelope pentru masini au in mod frecvent marcaje aditionale ce descriu tractiunea, uzura benzii de rulare si rezistenta la temperatura.
Majoritatea anvelopelor sunt marcate cu un cod bazat pe sistemul ISO Metric de masurare insa pentru unele camionete si SUV este folosit sistemul “Light Truck Numeric” sau “Light Truck High Flotation System”.
Codul ISO Metric al anvelopei consta dintr-un sir de litere si numere dupa cum urmeaza:
|
Modul de producere al anvelopei:
B: curea in diagonala sub suprafata anvelopei;
D: diagonala;
R: radiala;
Numar format din 2 cifre: Diametrul in inchi al jantei pentru care se potriveste;
Numar din 2 sau 3 cifre: Indicatorul de sarcina, vedeti tabelul de mai jos;
Cod din 1 sau 2 cifre sau litere: Indicatorul de viteza, vedeti tabelul de mai jos;
Alte notatii – vedeti sectiunea “Alte notatii” de mai jos.
Indicatorul de sarcina
Indicatorul de sarcina al anvelopei este un cod numeric asociat cu incarcatura maxima pe care fiecare anvelopa o poate suporta (daca masina este in echilibru perfect, fiecare anvelopa va suporta un sfert din greutatea masinii – acest lucru este aproape imposibil in realitatate).
Indicatorul de |
||||||
Cod |
Greutate in kg |
Cod |
Greutate in kg |
|||
71 |
345 |
91 |
615 |
|||
72 |
355 |
92 |
630 |
|||
73 |
365 |
93 |
650 |
|||
74 |
375 |
94 |
670 |
|||
75 |
387 |
95 |
690 |
|||
76 |
400 |
96 |
710 |
|||
77 |
412 |
97 |
730 |
|||
78 |
425 |
98 |
750 |
|||
79 |
437 |
99 |
775 |
|||
80 |
450 |
100 |
800 |
|||
81 |
462 |
101 |
825 |
|||
82 |
475 |
102 |
850 |
|||
83 |
487 |
103 |
875 |
|||
84 |
500 |
104 |
900 |
|||
85 |
515 |
105 |
925 |
|||
86 |
530 |
106 |
950 |
|||
87 |
545 |
107 |
975 |
|||
88 |
560 |
108 |
1,000 |
|||
89 |
580 |
109 |
1,030 |
|||
90 |
600 |
110 |
1,060 |
Indicatorul de viteza
Acest cod este format din una sau 2 litere sau o litera si o cifra. Indica viteza maxima pe care anvelopa o poate suporta timp de 10 minute de rulare fara a prezenta un pericol.
Indicatorul de |
||||||
Cod |
mph |
km/h |
Cod |
mph |
km/h |
|
A1 |
3 |
5 |
L |
75 |
120 |
|
A2 |
6 |
10 |
M |
81 |
130 |
|
A3 |
9 |
15 |
N |
87 |
140 |
|
A4 |
12 |
20 |
P |
94 |
150 |
|
A5 |
16 |
25 |
Q |
100 |
160 |
|
A6 |
19 |
30 |
R |
106 |
170 |
|
A7 |
22 |
35 |
S |
112 |
180 |
|
A8 |
25 |
40 |
T |
118 |
190 |
|
B |
31 |
50 |
U |
124 |
200 |
|
C |
37 |
60 |
H |
130 |
210 |
|
D |
40 |
65 |
V |
149 |
240 |
|
E |
43 |
70 |
Z |
peste 149 |
over 240 |
|
F |
50 |
80 |
W |
168 |
270 |
|
G |
56 |
90 |
(W) |
peste 168 |
over 270 |
|
J |
62 |
100 |
Y |
186 |
300 |
|
K |
68 |
110 |
(Y) |
peste 186 |
peste 300 |
Inainte de 1991, indicatorul de viteza se afla in interiorul codului de marime al anvelopei, inlocuind caracterur R (radial). Codurile disponibile erau SR (112 mph, 180km/h), HR (130 mph, 210 km/h), VR (peste 130 mph, 210 km/h) si ZR (peste 149 mph, 240 km/h). Codul ZR inca se intalneste, de obicei combinat cu un indicatoru de viteza W sau Y.
Cauciucurile cu un indicator de viteza mai mare de 300 km/h sunt marcat cu litera Y in paranteza. Indicatorul de sarcina este des inclus in paranteza (ex: 86Y).
In unele tari, legislatia obliga sa folositi cauciucuri al caror indicator de viteza sa depaseasca viteza de deplasare a autovehicolului.
Alte notatii
Acestea sunt numeroase pe o anvelopa normala si pot include:
M+S: Noroi si zapada, anvelope de iarna/tot timpul cu o tractiune superioara in conditii de noroi si zapada. Anvelopele cu ghinturi prezinta o litera in plus, “E” (M+SE);
BSW: Pereti laterali negri (Black SideWall);
WSW: Pereti laterali albi (White SideWall);
OWL: Scris lateral alb (Outline White Lettering);
E4: Anvelopa aprobata conform regurilor ECE, numarul indica tara aprobatoare;
030908: Numarul de aprobare al anvelopei;
TL: Lipsita de camera de aer;
TT: Cu camera de aer;
Made in: Tara de productie;
B: curea in diagonala sub suprafata anvelopei; anvelope pentru motociclete (ex: 150/70 B 17 69 H);
SFI: Model lateral spre interior; in interiorul anvelopelor asimetrice;
SFO: Model lateral spre exterior; in exteriorul anveloperlor asimetrice;
TWI: Indicator de uzura – un dispozitiv in profilul principal al anvelopei ce arata cand cauciucul este uzat maxim si trebuie inlocuit;
SL: Sarcina normala (Standard Load) – anvelopa pentru utilizare si sarcina normala;
XL: Sarcina Mare – anvelopa pentru sarcini mari;
RF: Anvelope intarite;
Sageti: Unii producatori de cauciucuri aleg modele ale suprafetei de rulare al caror design se comporta mai bine daca se rotesc intr-o anumita directie (in sensul acelor de ceasornic sau invers). Astfel de anvelope au sageti ce indica directia de rotatie cand autovehicolul se deplaseaza inainte. Este important sa nu puneti spre exemplu un cauciuc cu sensul acelor de ceasornic in stanga si unul cu sensul anti acelor de ceasornic in dreapta;
MO: Cauciucuri originale pentru Mercedes-Benz.
Geometria anvelopei
Cand ne referim doar la datele geometrice, o forma scurta a intregului cod este folosit. Pentru a lua un exempul des intalnit, 195/55R16 va insemna ca latimea anvelopei este de 195 mm in punctul cel mai lat, iar inaltimea laterala este de 55% din latime (107 mm in acest exemplu) iar cauciucl se va potrivi pe o janta de 16 inchi diametru.
Exemplu
Cauciucrile de pe un Audi A3 pot avea codul:
P195/55R16 85H
“P”- anvelopa pentru autovehicole de pasageri;
195- latimea maxima a anvelopei este de 195 mm in punctul cel mai lat;
55 – indica inaltimea peretelui lateral in procente: 55%, adica 107 mm;
R - este o anvelopa de tip radial;
16 – aceasta anvelopa se potriveste pe janta de 16’’;
85 – indicatorul de sarcina, un maxim de 515 kg pe roata in acest caz;
H – indicatorul de viteza, viteza maxima permisa de 210 km/h.
Acest articol a fost preluat si prelucrat de pe wikipedia sub termenii prevazuti de catre GNU Free Documentation License.
7 utilizatori au postat comentarii in " Informatii despre codurile de pe anvelope "
Follow-up comment rss or Leave a TrackbackInformatiile cuprinse in document sunt de maxima utilitate pentru conducatorii auto care se respecta si doresc cresterea sigurantei in trafic pentru ei si ceilalti participanti la trafic.
O anvelopa nu se poate roti in sensul acelor de ceasornic !!!NU SE POATE FOLOSI ACEST TERMEN IN ACEST CAZ !!! ESTE INCORECT !!! Partea superioara al anvelopei se deplaseaza catre directia de mers !!!!!!
Multumim pentru observatie.
Numai bine,
Constantin.
D-le , fa d-ta un disc de carton, deseneaza pe marginea lui o sageata si roteste-l IN SENSUL ACELOR DE CEASORNIC, stand la inceput pe partea dreapta a biroului (masinii). Apoi mutati-va pe partea stanga si veti observa ca trebuie sa rotiti discul IN SENS INVERS ACELOR DE CEASORNIC pentru a va pastra directia de mers!
Bineinteles ca “partea superioara al anvelopei se deplaseaza catre directia de mers”, indiferent de partea masinii pe care stai, iar cand partea superioara ajunge jos se va deplasa invers.
Este absolut necesar cand va luati astfel de anvelope, sa fie perechi “CU SENS ORAR + ANTIORAR”, caci altfel o sa va taie la buzunar!
Toata discutia referitoare la sens orar sau antiorar se aplica la acele anvelope care cer o anumita instalare. Daca profilul este la fel pe cele doua jumatati de anvelopa, si ma refer aici la calea de rulare (acest tip de anvelope au sageata inscrisa pe ambele laterale) atunci trebuie doar sa fi atent cum le montezi, daca vorbim de anvelope cu un singur tip de profil pe calea de rulare atunci intr-adevar trebuie sa fi atent ce cumperi, trebuiesc imperecheate. Si pentru ca tot ati dat exemplu de Audi, DA la modelele noi profilul este unic pe calea de rulare deci trebuiesc anvelope imperecheate asa cum spunea si ~SiMion~.
Multumesc pentru datele prezentate. Am incercat sa le obtin dela unii care comercializeaza anvelope. Ori le tin secrete ori nu le stiu.Poate vanzatorii sunt neinstruiti.
2wherewithal…
…
Posteaza un raspuns