Bujia este simpla ca teorie: forteaza electricitatea sa formeze un arc electric prin aer. Este necesara o tensiune (voltaj) foarte mare pentru a crea o scânteie buna, între 40 si 100 de mii de volti. Este necesara o cale izolata pentru ca aceasta tensiune sa ajunga la electrod, unde poate traversa spatiul si apoi intra în blocul motor, prin care ajunge la împamântare.

Sectiune bujie
 

Se deosebesc bujii calde, cu partea interioara a izolatorului mai lunga si bujii reci, cu partea inferioara a izolatorului mai scurta. Bujiile calde au valori termice mari. Valorile termice standardizate ale bujiilor sunt, Cod vechi/Cod nou: 95/6, 145/9, 175/12, 195/15, 225/18, 240/21, 260/24, 280/27, 310/30.
 
Diferente intre bujii rece si fierbinte

Bujia trebuie de asemenea sa reziste la temperaturile înalte si presiunea din cilindru, si trebuie proiectata pentru ca aditivii din combustibil sa nu formeze depuneri.
În timpul functionarii motorului, partile principale ale bujiei, în special izolatorul si electrodul central se încalzeste.Solicitarile termice ale bujiei sunt cauzate de diferenta de temperatura care exista între partea care intra în camera de ardere si partea expusa mediului ambiant, precum si de variatiile de temperatura ale gazelor pe ciclu, cuprinse între 50..120 C în perioada admisiei si 2000… 2800 C în perioada arderii. În timpul functionarii, fluxului termic se transmite prin radiatia fluidului, prin conducta chiuloasei si prin radiatie si convectie mediului exterior. Functionarea optima a bujiei are loc atunci când partea inferioara a izolatorului are o temperatura în jur de 500…600 C când se asigura asa-zisa auto curatire a bujiei (depunerile se ard). La temperaturi de peste 800 … 900 C ale izolatorului si ale izolatorului electrodului central au loc aprinderi secundare (preaprinderi) ale fluidului motor. În acest caz motorul pierde din putere si functioneaza cu batai. În unele cazuri aprinderea amestecului poate avea loc chiar în timpul aspiratiei, aparând „împuscaturi” în carburator si chiar pericol de incendiu.

 Alegerea corespunzatoare este deci de mare importanta. Aceasta presupune cunoasterea valorii termice a bujiei, care reflecta capacitatea bujiei de a transmite caldura din camera de ardere catre mediul exterior.Fiecare producator de autovehicule recomanda folosirea unui tip de bujie - pana la un nr. de km este indicata folosirea acestora (pana la ~300.000 km). Daca doriti sa aflati ce model de bujie este indicat pentru masina dumneavoastra, lasati un comentariu cu detaliile masinii si un consultant ATAO.ro va va raspunde in cel mai scurt timp cu modelul indicat pentru respectiva marca/model.Prin utilizarea unor electrozi centrali cu miez de cupru si manta din nichel-crom se obtin o serie de avantaje. O astfel de bujie acopera un domeniu mai larg de valori termice (cel putin doua valori termice ale bujiilor normale).

 Aceste bujii numite si „super – termo – elastice ” asigura porniri mai rapide (la pornire într-un timp scurt atinge temperatura de regim), iar la functionarea motorului în sarcina sau suprasarcina. Nu se supraîncalzeste (miezul din cupru asigura un bun transfer al caldurii).
În functionare bujia trebuie sa reziste si la solicitari electrice, mecanice si chimice. Solicitari electrice apar din cauza tensiunilor ridicate 4…8 KV la regim normal si 11…15 KV la pornirea motorului rece. Solicitarile mecanice se datoreaza variatiei presiunilor gazelor din cilindrii, cât si variatilor si socurilor care apar în timpul functionarii. Bujiile sa fie astfel construite încât sa asigure etanseitatea la presiunea de functionare.

Solicitarile chimice se refera în special la electrozi, care se deterioreaza în cazul unor materiale necorespunzatoare.

 

 
Bujiile au un regim termic de functionare (temperatura de autocuratare), astfel incat daca bujiile nu sunt corespunzatoare, respectiv daca functioneaza la o temperatura mai mica decat cea indicata depunerile de calamina apar prematur sau daca functioneaza la o temperatura mai mare electrozii se vor deteriora.
O alta cauza ce duce la proasta sau incetarea functionarii lor este consumul excesiv de ulei, acest lucru fiind usor de constatat datorita necesitatii completarii excesive a uleiului de motor si a unui fum de culoare alba.
 
Amestecul bogat (aer-combustibil) duce la arderea incompleta a amestecului si la depunerea de calamina, inegrirea, bujiei. Amestecul bogat poate avea multiple cauze din care amintin: filtru de aer murdar, o dereglarare a carburatororului…
 
O cauza mai grava este deteriorarea, perforarea sau neetansarea garniturii de chiulasa intre cilindrii. Acest lucru poate fi determinat prin masurararea compresiei a doi cilindri consecutivi care au compresie egala intre ei dar mai mica decat restul.
 
O proasta functionare a sistemului de aprindere duce la deteriorarea rapida a bujiilor. Deoarece elementele sistemului de aprindere sunt numeroase, acesta va fi explicat in detaliu in alt articol. Dintre aceste elemente amintim: fisele, delcoul, modulul de aprindere…