Mineral? Sintetic? Cu sau fara aditivi? Ce vascozitate? La ce interval de km sa efectuam schimbul?

Acestea sunt intrebari pe care cu siguranta ni le adresam. Pentru cei care se pricep mai putin, numarul mare de variante de uleiuri auto poate fi coplesitor. Uleiul de motor este una dintre cele mai complexe, cea mai testata si in mod constant imbunatatita componenta a masinii tale. Este de asemenea si cel mai putin inteleasa.

Va vom prezenta cateva informatii pentru a va ajuta in alegerea uleiului de motor potrivit.

Metoda usoara

Pentru cei mai multi aceasta poate fi regula de aur: cumparati un ulei de motor de la firma si cu specificatiile exact asa cum sunt ele recomandate de catre producatorul masinii. Intervalul de schimb al uleiului este de asemenea stabilit de catre producatorul vehiculului, veti avea astfel o protectie a motorului si performante optime. Nerespectarea recomandarile producatorului auto pot duce la consecinte dezastruoase. Pentru cei care vor mai multe informatii, cititi mai departe.

Vascozitatea uleiului

La temperaturi joase, uleiul are o vascozitate ridicata, la temperaturi ridicate - precum cele ale functionarii motorului, vascozitatea scade semnificativ. Societatea de Ingineri Auto (SAE) a dezvoltat un sistem de masurare al calitatii uleiului, cea mai importanta caracterisitica fiin vascozitatea. Este exprimata cu o notatie de 4-5 caracatere, ex: 10w-40. Primul set de numere dinaintea caracterului W (W - winter / iarna) reprezinta vascozitatea la rece - cu cat este mai mica aceasta valoare, cu atat va circula mai bine la temperaturi joase. Aceasta notatie mai poarta denumirea de vascozitate la rece. Valoarea dupa “-” reprezinta vascozitatea la cald. Valori mai mari inseamna ca uleiul este mai vascos.

Nu selectati un ulei cu o vascozitate mai mare decat cea recomandata crezand din greseala ca veti avea o protectie mai buna. Motoarele vechi necesita uleiuri mai vascoase, masinile de generatie noua folosesc uleiuri de vascozitate mai scazuta, de ex. 5W-20. Un motiv pentru scaderea vascozitatii uleiului sunt tolerantele foarte mici ale pieselor. In special cand motorul va fi rece, un ulei prea vascos nu va putea lubrifia parti ale motorului. Un alt beneficiu al unui ulei cu vascozitate scazuta este consumul scazut de combustibil.

Certificari

Uleiurile de calitate pot avea pana la trei certificari distincte. Manualul de utilizare al autovehiculului va va spune ce standard este necesar. Aceste certificari atesta faptul ca uleiul respectiv a fost testat si ca indeplineste standardele impuse de catre respectiva organizatie. Cea mai cunoscuta organizatie este “API - American Petroleum Institute”. Cele mai intalnite notatii pentru API sunt: SM: motoare pe benzina fabricate incepand cu anul 2004 / JS: motoare pe benzina fabricate pana in anul 2004 /  C: motoare pe motorina.

Aditivi ai uleiului

Fara aditivi, uleiul de motor nu ar putea sa asigure protectia corespunzatoare a motoarelor moderne. Detergentii din ulei blocheaza impuritatile, polimerii cresc performanta peliculei de ulei la temperaturi ridicate, esterii adera la piesele metalice in special la pornirea la rece, bisulfura de molibden (MOS2) duce la scadere friciunii pieselor in miscare. Si acestia sunt doar cativa din aditivi care sunt folositi in formula uleiului de motor.

Sintetic sau mineral

Conform Autopieseonline24.ro uleiul sintetic va oferi protectie sporita fata de un ulei mineral. Insa, daca motorul nu necesita o protectie deosebita, s-ar putea ca costul unui ulei sintetic sa nu se justifice.

Intervalul de schimb

Nici macar producatorii de vehicule nu pot da un numar exact pentru schimbul de ulei de motor. In timp ce intervalul de 5,000 de km intre schimburile de ulei este dat ca si “garantie” a protectiei motorului, unii producatori de masini, ca de exemplu Mercedes-benz, recomanda intervale de peste 10,000 km la un schimb de ulei. Daca distantele pe care va deplasati nu depasesc 10 kilometri sau daca porniti masina frecvent si motorul nu ajunge la temperatura optima de functionare, atunci va trebui sa faceti schimbul de ulei de motor mai des, cel putin de 2 ori pe an, chiar daca nu ati faciut nici macar 1000 de km. Daca distantele parcurse sunt peste 20-30 de km pe zi, poate chiar km de autostrada, atunci puteti sa folositi intervalul dat de catre producatorul masinii.