Problemele la sistemul de franare indica de obicei necesitatatea unor reparatii sau schimbarea unor piese. El este unul din cele mai importante ale masinii iar problemele la acesta reprezinta risc major pentru viata sau integritatea dumneavoastra corporala. ATAO.ro va ofera o trecere in revista a celor mai frecvente probleme precum si a unor solutii la acestea.
Lichid de frana scazut
Indica de obicei o pierdere a acestuia in cadrul sistemului de franare, lucru ce reprezinta un risc major. Etrierii, cilindrul de franare, furtunele si conductele sistemului de franare precum si pompa de frana toate trebuiesc inspectate. Daca o pierdere este gasita, componenta defecta trebuie inlocuita sau reparata. Autovehicolul nu trebuie condus pana cand reparatiile sunt efectuate deoarece aceste pierderi ale lichidului de frana pot duce la lipsa franelor..
Pedala de frana tine jos
Poate apare daca reglajul sabotilor la franele pe tamburi se lipesc si nu mai pot compensa pentru uzura normala a sabotilor. Reglajul acestora poate remedia problema dar pana cand mecanismul de reglare al franelor nu este curatat sau inlocuit problema va reaparea odata cu uzura sabotiilor in timp. Alte cauze pot fi saboti uzati sau o pierdere a lichidului de frana.
Pedala de frana moale sau elastica (efect de burete)
Pedala elastica se refera la faptul ca pedala ajunde pana la podea inainte ca masina sa franeze. Acest lucru inseamna ca exista aer in instalatia de franare datorita unei aerisiri necorespunzatoare, pierdere a lichidului de frana sau a nivelului scazut al acestuia. Reparatia consta in aerisirea corecta a sistemului de franare folosind pasii recomandati pentru modelul masinii. O alta cauza posibila poate fi un furtun de cauciuc din sistemul de conducte si furtune care se “baloneaza” cand franele sunt folosite.
Cursa prea mare a pedalei de frana
Cauze posibile include furtune uzate, reglaj necorespunzator la franele cu tambur sau aer in sistemul hidraulic de franare. Reprezinta un pericol deoarece sistemul poate ramane fara “pedala” inainte ca masina sa fie oprita in siguranta.
Pedala se duce pana la podea
O problema grava cauzata de catre pompa de frana sau o pierdere in sistemul hidraulic ce nu permite sustinerea presiunii franelor.
Pulsatie a pedalei de frana
Disc de frana ce trebuie rectificat sau schimbat. Fetele discului de frana trebuie sa fie paralele si cu suprafata plata (nu mai mult de 0.0750 mm bataie la majoritatea masinilor dar unele masini nu pot tolera mai mult de 0.0350 mm). Bataia poate fi corectata prin alezarea discurilor vechi sau prin inlocuirea acestora. Nu uitati ca rulmentii de roata (daca se pot schimba) trebuie curatati, inspectat si reunsi.
Zgomot – scartait metalic al franelor
De obicei indica un contact metal-metal intre placute si discul de frana, cel mai probabil placutele trebuiau schimbate cu mult timp in urma. Alezarea tamurilor/discurilor de frana va fi probabil necesara pe langa inlocuirea sabotilor sau a placutelor de frana.
Scartait al franelor
Poate fi cauzat de catre vibratiile dintre etrieri si placutele de frana, lucru ce poate fi remediat prin alezarea discurilor, prin aplicarea unei finisari nedirective dupa alezare, instalarea de placute noi sau prin aplicarea de vaselina sau compus izolator fonic in SPATELE placutelor.
Vibratii ale franelor
Pot fi cauzate de discuri de franza deformate (ovalizate) sau discuri de frana rectificate incorect.
Frane care agata
Ulei, vaselina sau lichid de frana pe placutele de frana. Solutia este sa identificati si sa eliminati sursa contaminarii si sa inlocuiti placutele. Tamburi sau discuri de frana foarte uzati pot de asemenea agata. Alezarea poate fi necesara.
Frane ce nu decupleaza complet
Pot crea devieri de directie si sa mareasca consumul de combustibil. Este cauzata de arcuri de revenire slabe sau rupte la franele cu saboti, un piston de etrier blocat sau corodat, un etreier cu suruburile de montare foarte corodate (o uzura inegala intre placuta de frana interioara si exterioara poate fi un indiciu), cablul franei de mana culiseaza greu sau este blocat.
Masina trage intr-o parte la actionarea franelor
Cauzele acesteui simptom pot fi garnituri defecte, reglaj incorect al franelor, pompa de frana sau etreir defect, frane ce nu decupleaza complet intr-o parte a masinii sau joc in rulmentul rotii. Poate fi cauzata de asemenea si de o diferenta a coeficientului de frecare intre placute si discuri in la franele din fata, sau de diferente ale grosimii, tipului sau conditiei discurilor de frana.
Pedala de frana tare
Lipsa de servo poate fi cauzata de un vacuum, un furtun ce pierde presiune sau pompa de servofrana defecta. Cateodata o supapa defecta de verificare a vacuumului poate avea pierderi ducand la intarirea pedalei cand frana este actionata. Aceasta poate fi detectata prin pornirea motorului (pentru acumularea de vacuum), oprirea motorului, asteptarea a 4-5 minute si dupa aceea incercarea franelor pentru a vedea daca mai exista servo. Lipsa servo inseamna ca o verificare a supapei este necesara.
Un mod rapid pentru a verifica daca pompa de vid functioneaza este sa apasati pedala de frana de cateva ori cu motorul oprit pentru a elimina tot vidul din instalatie. Tineti dupa aceea piciorul pe pedala de frana si porniti motorul. Daca pompa functioneaza, efortul necesa pentru a tine pedala apasata va scadea si pedala in sine poate cobora semnificativ. Daca nimic nu se intampla si furtunele si tevile sunt in regula, o noua pompa este necesara (furtul de la pompa va trebui inlocuit de asemenea).
1 utilizator au postat comentarii in " Probleme frecvente ale franelor "
Follow-up comment rss or Leave a TrackbackAm si eu o problema cu frana la un fiat uno din 1986.Roata din fata dreapta incalzeste la un drum de 2-3 km.Am observat ca fenomenul asta s-a produs in momentul cand am schimbat pompa de frana cu servo.E posibil sa nu fi montat corect pompa?…sau sa fie defecta?.Mentionez ca etrierul si cu placutele sunt verificate si sunt functionale.Multumesc.
Posteaza un raspuns