Mai jos veti gasi un set de imagini si explicatii despre diverse forme de uzura pe care bujiile le pot avea in cadrul unui motor cu ardere interna. Majoritatea dintre noi vom experimenta o performata scazuta a motorului inaintea aparitiei uzurii asa de severe ca in exemple.

Forme de uzura ale bujiilor

 

1. Functionare normala

Capatul izolatorului are o culoare gri-alba sau gri-maronie. Motorul functioneaza corect. Valoarea termica este buna, amestecul aer-combustibil, avansul si socul este corect. Nu exista depuneri de la aditivi de combustibil sau de la elemente constituente de la ulei de motor. Nu exista supraincalzire.

spark_plug_1.jpg
2. Funingine - depuneri de carbon

Capatul izolatorului, electrozii si marginea bujiei sunt acoperite cu depunderi negre.
Cauze: Amestec incorect (carburator, injectoare), amestec prea bogat, filtru de aer foarte murdar, soc automat defect sau manual tras prea mult, plimbari in general pe distante mici, valoare termica a bujei prea mica.
Simptome: Rateuri, pornire grea la rece.
Remediu: Reglati amestecul aer-combustibil si socul, verificati filtrul de aer.

spark_plug_2.jpg
3. Depuneri de ulei

Capatul izolatorului, electrozii si marginea bujiei sunt acoperite de funingine stralucitoare sau depuneri de carbon.
Cauze: Prea mult ulei in camera de ardere. Nivelul uleiului prea mare, segmenti, cilindri sau supape uzate. La motoarele in doi timpi, amestec cu ulei prea mult in combustibil.
Simptome: Rateuri, pornire greoaie.
Remediu: Curatati - reparati motorul, reglati raportul combustibil/ulei (la motoarele in 2 timpi), schimbati bujiile.

spark_plug_3.jpg
4. Funingine de la plumb

Capatul izolatorului este acoperit partial cu depuneri maro/galbene, uneori cu o nuanta inspre verde.
Cauze: Aditivi din combustibil. Depunerile rezulta din o utilizare a motorului intr-un regim de solicitare maxima dupa o lunga folosire a acestuia in regim normal.
Simptome:
La solicitari mari, depunrile devin conducatoare de curent si duc la rateuri.
Remediu: Schimbati bujiile, curatarea celor vechi nu are rost.

spark_plug_4.jpg
5. Depuneri pronuntate de funingine de la plumb

Capatul izolatorului este acoperit partial cu depuneri maro/galbene, uneori cu o nuanta inspre verde.
Cauze: Aditivi din combustibil. Depunerile rezulta din o utilizare a motorului intr-un regim de solicitare maxima dupa o lunga folosire a acestuia in regim normal.
Simptome:
La solicitari mari, depunrile devin conducatoare de curent si duc la rateuri.
Remediu: Schimbati bujiile, curatarea celor vechi nu are rost.

spark_plug_5.jpg
6. Formarea de cenusa

Depuneri excesive de cenuse pe capatul izolatorului rezulta de la aditivii din combustibil si ulei.Heavy ash deposits on the insulator nose resulting from oil and fuel additives, in zona de purjare si pe electrodul de impamantare.
Cauze: Elemente constituente, in mod special de la uleiul de motor, pot depozita aceasta cenusa in camera de ardere si pe fata bujiei.
Simptome: Poate duce la autoaprindere cu pierdera puterii motorului si posibil deteriorarea motorului.
Remediu: Reparati motorul, schimbati bujiile. Schimbati tipul uleiului de motor.

spark_plug_6.jpg

 

 

7. Electrodul central acoperit cu depuneri topite

Depozite topite in centrul electrodului, capatul izolatorului cu asperitati moi ca de burete.
Cauze: Supraincalzirea cauzata de auto-aprinderi. De exemplu datorita unei arderi prea avansate, depuneri ale arderii in camera de ardere, supape defecte, distribuitor de aprindere defect, combustibil de proasta calitate. Este posibil si ca regimul termic al bujiei sa fie prea mic.
Simptome:
Rateuri, pierderea puterii.
Remediu: Verificati motorul, sistemul de aprindere si formare a amestecului aer-combustibil. Puneti bujii noi cu un regim termic potrivit.

spark_plug_7.jpg
8. Electrodul central topit partial

Electrodul central s-a topit si electrodul de impamantare este deteriorat sever.
Cauze: Supraincalzire cauzata de autoaprindere. De expemplu datorita avansului la aprindere prea mare, depuneri in camera de ardere, supape defecte, distribuitor de aprindere defect, combustibil de proasta calitate.
Simptome: Rateuri, pierderea puterii. Craparea capatului izolatorului posibil datorita supraincazirii electrodului central.
Remediu: Verificati motorul, sistemul de aprindere si formare a amestecului aer-combustibil. Puneti bujii noi cu un regim termic potrivit.

spark_plug_8.jpg
9. Electrozi topiti partiali


Depuneri de materiale pe electrozi ce nu isi au originea de la bujii
Cauze: Supraincalzirea cauzata de autoaprindere. Overheating caused by auto-ignition. De expemplu datorita avansului la aprindere prea mare, depuneri in camera de ardere, supape defecte, distribuitor de aprindere defect, combustibil de proasta calitate.
Simptome: Pierderea puterii motorului este observata inaintea oprorii - defectarii motorului.
Remediu: Verificati motorul si sistemul de amestec aer-combustibil. Puneti bujii noi.

spark_plug_9.jpg
10. Uzura severa a electrodului central

Cauze: Intervalul de schimb al bujiilor a trecut.
Simptome:
Rateuri, in special in timpul accelerarii (tensiunea pentru formarea scanteii nu e suficienta pentru un arc electric in spatiul prea mare). Pornire greoaie.
Remediu: Puneti bujii noi.

spark_plug_10.jpg
11. Uzura severa a electrodului de impamantare
Cauze: Combustibil si aditivi de ulei agresivi. Conditii nefavorabile de fluiditate in camera de ardere, posibil ca un rezultat al depunerilor de ardere. Bataie a motorului, supraincalzirea nu a avut loc.
Simptome: Rateuri, in special la accelerare. Pornire greoaie.
Remediu: Puneti bujii noi.
spark_plug_11.jpg
12. Ruptura a capatului izolatorului

Cauze: Defect mecanic (cazaturi ale bujiei sau nu a fost suferit socuri in timpul montarii sau transportului).
Simptome
: Rateuri, scantei prea devreme intr-un moment in care combustibilul nu este disponibil pentru ardere.
Remediu:
Schimbati bujiile.

spark_plug_12.jpg